Tantárgyi információk

Válassza ki a beiratkozás félévét!
Válassza ki a nyelvet!
Válassza ki a szakot!
Válassza ki a szakirányt!
Válassza ki a tantervet!
 

Eseménynaptár

Beszélgess velem! 2024. Október 17. 17:00 - 18:30
Meghívó Szabó Hedvig műhelyvitájára 2024. November 7. 13:00 - 15:00
dr. Pfeifer-Tóth Tamara nyilvános védése 2024. November 28. 13:00 - 14:00

Minőségbiztosítási Szabályzat

minőségbiztosítás .png

A SZE ÁLLAM- ÉS JOGTUDOMÁNYI DOKTORI ISKOLÁJÁNAK

MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI SZABÁLYZATA

Hatályos: 2022.09.09.-től.

Ez a szabályzat az ÁJDI Szervezeti és Működési Szabályzatának 1. sz. melléklete

  1. § Bevezetés, alapelvek

(1) A Széchenyi István Egyetem Állam- és Jogtudományi Doktori Iskolájának minőségbiztosítási rendszere a Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság, az Országos Doktori Tanács ajánlásain, a központi köz- és szakigazgatási szervek által megfogalmazott, illetve az egyetemi (Széchenyi István Egyetem) és kari (SZE Deák Ferenc Állam- és Jogtudományi Kar) minőségbiztosítási elveken nyugszik. A Széchenyi István Egyetemen a minőségbiztosításra vonatkozó alapvető szabályokat az Egyetem Minőségbiztosítási Szabályzata tartalmazza. Jelen minőségbiztosítási szabályzat a Doktori Iskolára vonatkozó különös szabályokat rögzíti.

(2) A Doktori Iskola kiemelt célja, hogy hallgatóit korszerű eszközökkel, magas színvonalon képezze, és hogy eléjük olyan követelményeket állítson, melyek teljesítése támogatja őket abban, hogy a munkaerő-piacon is hasznosítható tudással és széleskörű, tudományos kompetenciákkal is rendelkezzenek. – A fenti cél elérése érdekében a Doktori Iskola támogatja a képzési terv folyamatos értékelését, a piac által is keresett tudományos háttérrel bíró új tárgyakkal történő bővítését, valamint a Doktori Iskola képzésében részt vevő oktatók, valamint témavezetők tudományos fejlődését, publikációs aktivitását, a doktoranduszokkal, témavezetettekkel való szoros együttműködést.

(3) A Doktori Iskola minőségbiztosításának főbb alapelvei az alábbiak:

  • az ESG-2015 kritériumrendszer érvényesítése a Széchenyi István Egyetem Minőségbiztosítási Szabályzatában foglalt intézményen belüli ellenőrzési pontokon keresztül (lásd intézményei szabályzat 1. § /3/ bek. b) pont);
  • külső előírások esetén az ESG-2015-től eltérő standardok is alkalmazhatók;
  • minden minőségügyi folyamat megvalósítását a PDCA-ciklus elveit figyelembe véve kell tervezni, mely alapján kiemelten fontos a releváns folyamatok tervezettel egyező végrehajtása, valamint azok utólagos ellenőrzése, tanulságok leszűrése, ezek alapján pedig – ha szükséges – a cselekvési folyamatok korrekciója;
  • a minőségügyi folyamatokba az érintettek (DI vezető, titkár, adminisztratív munkatárs, oktatók, témavezetők és hallgatók) maradéktalan bevonása.

 

  1. §. Általános szabályok

(1) A Doktori Iskolában dolgozó minden munkatársnak kötelessége megismerni az ESG-2015 kritériumrendszert, valamint az abban foglaltakat a rá irányadó formában és módon munkája során alkalmazni.

(2) A Doktori Iskola minőségbiztosítási rendszerét az Iskola Vezetője irányítja, munkáját a Doktori Iskola Titkára és adminisztratív munkatársa segíti.

(3) A Doktori Iskola vezetőjének munkáját a Doktori Iskola Tanácsa, valamint az Egyetemi Doktori Tanács ellenőrzi.

(4) A minőségbiztosítási rendszer fejlesztésére minden, a Doktori Iskolában dolgozó munkatárs – ideértve az oktatóként és témavezetőként érintett kollégákat is – tehet írásban javaslatot. A javaslatot a Doktori Iskola vezetőjének kell címezni és a titkárság felé kell továbbítani.

(5) Az Egyetem Minőségbiztosítási Szabályzata 4. § (1) bekezdés P) pontja, valamint annak 4/P. §-ával összhangban a Doktori Iskola köteles minden naptári év tekintetében minőségbiztosítási beszámolót készíteni és azt honlapján közzétenni. A beszámolót a Doktori Iskola Tanácsának támogatását követően az Egyetemi Doktori Tanács hagyja jóvá. Az éves minőségbiztosítási beszámoló honlapra történő feltöltési határideje a beszámolóval érintett évet követő év május 31. napja. Az éves minőségbiztosítási beszámoló minimálisan elvárt tartalmi követelményei: felvételi eredmények (jelentkezők és felvettek száma, megoszlása, trendje), lemorzsolódási mutatók (a képzést sikertelenül elhagyó hallgatók száma, okok), sikeres folyamatok (komplex vizsgák, munkahelyi és nyilvános védések), valamint a szervezeti adatok (törzstagság alakulása, várható változások). A minőségbiztosítási beszámolót a Doktori Iskola Vezetőjének annak DIT általi támogatását követően legkésőbb az érintett évet követő év március 15. napjáig kell továbbítania az EDT felé.

(6) A minőségbiztosítási beszámoló és az ezzel kapcsolatos határozati javaslat elkészítése a Doktori Iskola Titkárának feladata, a beszámolóért és annak határidőben történő közzétételéért a Doktori Iskola Vezetője a felelős. A jóváhagyott beszámolót úgy kell a Doktori Iskola honlapján közzétenni, hogy valamennyi korábbi időszakra vonatkozó is elérhető és nyilvános legyen.

(7) A beszámoló elkészítése során a jelen szabályzat III. pontjában részletezett információk és az ezzel kapcsolatos adatgyűjtés eredményének értékelése alapvető feladat. Az adatelemzések eredményei alapján szükséges a következő időszakra vonatkozó minőségcélok és az azok elérését szolgáló intézkedési tervek meghatározása. Az intézkedési terv kidolgozása során figyelemmel kell lenni a feladatokhoz rendelt határidő megállapítására, a felelős személy és az esetlegesen szükséges erőforrás-igény kijelölésére, valamint a visszaellenőrzés folyamatára.

 

  1. §. A Doktori Iskola tevékenységének minőségére vonatkozó információk forrásai:
  • Objektív alapú források:
  • jogszabályi előírások
  • MAB szakmai követelményrendszere, időszakos értékeléseiben foglalt megállapítások
  • felvételi jelentkezési adatok, és azok elemzéséből származó információk
  • lemorzsolódási mutatók
  • sikeres doktori iskolai folyamatok elemzéséből származó információk
  • végzett hallgatók elhelyezkedési adatai, lehetőségeik elemzése
  • a hallgatókkal, témavezetőkkel, valamint a törzstagokkal szemben támasztott tudományos követelmények adata, azok elemzéséből nyert információk
  • Szubjektív (véleményen alapuló) források:
  • hallgatói véleményezés
  • oktatók, témavezetők jelzései

(3) A hallgatói véleményeket elsősorban az egyetemi szabályozók szerinti rendszereséggel készített oktatói munka hallgatói véleményezése (OMHV) kérdőívek, valamint a hallgatói érdekképviseletek jelzései közvetítik. Az oktatói véleményeket azok felmerülésekor elsősorban maguk az oktatók közvetítik közvetlenül a Doktori Iskola felé.

(4) A minőségbiztosítási követelmények és célkitűzések megvalósulásának értékelése során figyelemmel kell lenni a MAB időszakos ellenőrzési tevékenysége során közreadott minőségbiztosítási kérdőívekből levont következtetésekre, iránymutatásokra, ajánlásokra is.

(5) A minőségértékelés eredményeit a Doktori Iskola Vezetője a titkár és az adminisztratív munkatárs segítségével összegzi és terjeszti elő szükséges javaslatait a DIT, illetve az EDT felé.

(6) A minőségbiztosítási politika kialakítása során a Doktori Iskola figyelemmel van az Egyetem által elfogadott egyéb minőségügyi szabályozókra is.

(7) Adott évre vonatkozó minőségbiztosítási beszámoló a jelen pont szerint beszerzésre került és a tárgyév január 01 és december 31. napja közötti időszakra vonatkozó információkon és azok értékelésén alapul. Az információk rendelkezésre állásáért a Doktori Iskola adminisztrátora felel. Az információk kiértékelését a beszámolóra vonatkozó határozati javaslat elkészítését megelőzően a Doktori Iskola Vezetője a Titkár segítségével végzi.

 

  1. § A minőségbiztosítás alapjai, alapvető követelmények

(1) A Doktori Iskolában folyó képzés minőségét különösen az alábbi eszközök szolgálják, és biztosítják, személyi – anyagi – eljárási-szervezeti felosztás szerinti hármas bontásban, szem előtt tartva az alábbi alapelveket:

  1. a) Szakmai kontroll

A doktori képzés és fokozatszerzés teljes folyamatán keresztül érvényesíteni kell a szaktudományos közvélemény kontrollját.

  1. b) Nyilvánosság

A minőségbiztosítási rendszer főbb fázisai a szakmai és tudományos közvélemény számára legyenek széleskörűen nyilvánosak.

  1. c) Visszacsatolás

A doktori képzésben részt vevő oktatók, témavezetők és a doktori iskola különböző testületeinek tagjai kapjanak folyamatos visszajelzést tevékenységük színvonaláról, és legyen lehetőségük a tapasztalataik visszacsatolására.

  1. d) Utólagos ellenőrzés

A felismert problémák megoldására a DIT intézkedési tervet fogalmaz meg, dokumentál és rögzít az éves minőségügyi beszámolóban. Az ilyen cselekvési tervek hatását a következő évi minőségügyi beszámoló készítésekor meg kell vizsgálni és dokumentálni.

  1. e) Egyéni felelősség

Egyértelműen tisztázott legyen, hogy a doktori képzésben részt vevők körében kinek mi a feladata és miért felelős. A témavezető felelőssége központi jellegű az általa témavezetett doktorandusz komplex vizsgájának sikeres letétele, illetve a doktori dolgozat jogszabályban előírt időn belül való benyújtása tekintetében.

  1. f) Dokumentálás

A doktori képzéssel és fokozatszerzéssel kapcsolatos valamennyi döntési pontról készüljön dokumentáció. A minőségirányítási rendszer működtetése csak minimálisan adminisztratív terhet rójon a képzésben és a fokozatszerzési eljárásokban részt vevő oktatókra és kutatókra.

  1. g) Kimenet-orientáltság

A komplex vizsga sikeres letétele, illetve a doktori dolgozat benyújtása a jogszabályban előírt határidőn belül olyan mérföldkövek, amelyek a Doktori Iskola és különösen a doktori témavezetői eredményesség alapmércéi.

  1. h) Összhang

A Doktori Iskola minőségbiztosítási terve nem ütközhet kari vagy intézményi szinten született szabályzatba, határozatba és azok minőségbiztosítási szabályzataival összhangban kell lennie.

 

  1. §. Személyi garanciák

(1) Új törzstagok kiválasztása többlépcsős folyamatban zajlik, amelyben külsős szakértő is értékeli a törzstag-jelölt tudományos habitusát. Emellett a Doktori Iskola Tanácsa (továbbiakban: DIT), az Egyetemi Doktori Tanács (továbbiakban: EDT) gyakorol szakmai kontrollt a törzstaggá válás folyamata felett. A törzstag-jelöltektől és a törzstagoktól elvárt a kiemelkedő színvonalú publikációs aktivitás, amelyet az értékelést megelőző 3 évben legalább 3 MTA-listás folyóirat-cikk – vagy azzal egyenértékű, lektorált szakkönyvben megjelent tanulmány –, vagy 1 monográfia megjelenése igazol. Anyák, vagy gyermeküket egyedül nevelő szülők esetén – kérésükre – a gyermek(ek) születésének éve és az azt követő 2 év kihagyható a vizsgálat tárgyát képező időszakból.  A tudományos tevékenységet a Magyar Tudományos Művek Tárában nyilvántartott és folyamatosan frissített adatokkal, megjelentetésre befogadott publikáció esetén a befogadó nyilatkozattal kell igazolni.

(2) A törzstagok publikációs aktivitása a Doktori Iskola minőségi működésének alapja, ezért azok éves szintű nyomon követése, ellenőrzése a Doktori Iskola Vezetőjének feladata. A Doktori Iskola Vezetője tárgyév szeptember 30. napjáig a törzstagok által szolgáltatott adatok alapján összeveti a minőségbiztosítási beszámolóban célként megjelölt értékeket a törzstagok időarányos teljesítésével. A Doktori Iskola Vezetője jogosult az időarányosan elmaradásban lévő törzstag figyelmét felhívni annak tényére. A publikációs teljesítmény vagy megjelent, vagy megjelentetésre befogadott publikációval igazolható. Megjelentetésre befogadott publikáció esetén a befogadó nyilatkozatot is be kell mutatni a Doktori Iskola vezetője felé. Az egyes törzstagok következő naptári évre tervezett publikációs aktivitásának mérőszámait a tárgyévre vonatkozó minőségbiztosítási beszámoló tartalmazza. Minden törzstag köteles legkésőbb a tárgyév december 31. napjáig a Doktori Iskola adminisztratív munkatársa irányába írásban nyilatkozni a következő évre tervezett publikációs céljairól.  

(3) A DIT törzstagokon kívüli tagja csak olyan oktató-kutató lehet, aki – az intézményi kötődést leszámítva – a törzstagság követelményeinek megfelel. (Értelemszerű kivételt képez ez alól a DIT-ben szavazati joggal bíró doktorandusz-képviselő.) A külsős tagoknál törekedni kell arra, hogy létszámuk, illetőleg testületen belüli arányuk a törvényben meghatározott minimumot meghaladja. A törzstagokon kívüli taggal szemben a Doktori Iskola a publikációs aktivitást a törzstagokkal azonos módon ellenőrzi. Az ellenőrzésért a Doktori Iskola Vezetője felel. 

(4) A DIT elsősorban a Doktori Iskola és a SZE Deák Ferenc Állam- és Jogtudományi Karának fokozattal rendelkező oktatói közül kérelemre azokat minősíti témakiírónak, akik folyamatosan aktív kutató munkát végeznek, amit az értékelést megelőző 3 évben legalább 3 lektorált publikáció – amelyek közül legalább egy MTA-listás folyóirat-cikk vagy azzal egyenértékű, szakkönyvben megjelent tanulmány –, vagy legalább 1 kismonográfia megjelenése igazol. Anyák, vagy gyermeküket egyedül nevelő szülők esetén – kérésükre – a gyermek(ek) születésének éve és az azt követő 2 év kihagyható a vizsgálat tárgyát képező időszakból. A tudományos tevékenységet a Magyar Tudományos Művek Tárában nyilvántartott és folyamatosan frissített adatokkal, megjelentetésre befogadott publikáció esetén a befogadó nyilatkozattal kell igazolni.

(5) A témavezetők publikációs aktivitását a Doktori Iskola Vezetője a Titkár és az adminisztrátor segítségével folyamatosan ellenőrzi. Az ellenőrzés alapját elsősorban a Magyar Tudományos Művek Tárában közzétett adatok képezik. A Doktori Iskola Vezetője az ellenőrzés során a január 1-december 31. napja közötti adatokat veszi figyelembe minden tárgyévet érintően. Amennyiben a témavezető publikációs aktivitása két egymást követő évben elmarad a jelen szabályzat által meghatározott minimális követelményszinttől, a Doktori Iskola Vezetője az ellenőrzés eredményéről a második évet követő év január 31. napjáig írásban értesíti a témavezetőt és vele egyeztetést kezdeményez. Ezen egyeztetés eredményéhez képest kezdeményezi a Doktori Iskola Vezetője a DIT felé az adott munkatárs témavezetői minőségének visszavonását.

(6) A témavezető felelőssége döntő és centrális jelentőségű az általa témavezetett doktorandusz komplex vizsgájának sikeres letétele, illetve a doktori dolgozat jogszabályban előírt időn belül való benyújtása tekintetében, erre tekintettel a Doktori Iskola kiemelt figyelmet fordít a témavezetők munkájára.

Egy témavezető szigorúan csak a MAB által, valamint az Egyetemi szabályozókban előírt számú doktorandusznak lehet témavezetője. 

A DIT – a Doktori Iskola vezetőjének ellenőrzése és értékelése alapján – értékeli a témavezetők tevékenységét. A témavezetői munka elsődleges minőségi mutatói a témavezetett doktorandusz komplex vizsgájának eredménye, az abszolutóriumának megszerzése és a sikeres védése. A témavezetők eredményességét ezen mutatók alapján ítéli meg a Doktori Iskola vezetője és a DIT.

A doktori iskola vezetője a témavezetőknek jelzi, ha a hallgató munkájában – különösen, ha a kutatási tevékenységében lemaradást észlel. A DIT figyelemmel kíséri az abszolutórium megszerzése után folytatott kutatóhelyi és témavezetői munkát is. Szükség szerint tájékoztatást kér a témavezetőtől a doktori értekezés készültségi állapotáról. A DIT visszavonja a témakiírói/témavezetői megbízatást attól az oktatótól, aki a jogszabályokban, az egyetemi doktori szabályzatokban, vagy az előzőek szerinti megállapodásban vállalt kötelezettségeinek – önhibájából – nem tesz eleget.

  • Az oktatók, témakiírók és témavezetők kiválasztásánál további szempont a kari oktatói utánpótlás biztosítása. Hosszabb távon ez kétségkívül előnyökkel járhat, hiszen a doktori képzés előmenetele lehetővé teszi, hogy oktatóként (választható tárgy) kezdje meg a munkát a fiatal, tudományos fokozattal rendelkező munkatárs, illetve témavezetőként segítse a doktoranduszt. Eme tapasztalatok megszerzése után már érett kutatóként (a tudomány- és oktatásszervezés területén is jelentős jártassággal bírva) vesz részt a doktori iskola működésében, elősegítve a törzstagsághoz szükséges tudományos, oktatói és témavezetői feltételek magasszintű teljesítését.

 

  1. § Anyagi garanciák

(1) A Doktori Iskola költségvetése az egyetem éves stratégiai tervezésének részét képezi. A Széchenyi István Egyetem gazdasági és pénzügyi illetékes szervezeti egységei folyamatos belső, ügyviteli, számviteli kontrollt gyakorolnak a gazdálkodás felett. A Doktori Iskola minőségbiztosításának anyagi, pénzügyi fedezetei rendelkezésre állnak, azokat a Doktori Iskola transzparens módon, szabályszerűen, ésszerűen, hatékonyan, valamint eredményesen kezeli.

(2) A Doktori Iskola kiemelt figyelmet fordít arra, hogy hazai, uniós és nemzetközi pályázatokon elinduljon (az Egyetemmel vagy a Karral közösen), és a doktoranduszok tudományos eredmények disszemináció­jára, infrastruktúra-fejlesztésre és minőségfejlesztésre anyagi forrásokat szerezzen. A különböző pályázati források felhasználásáról a DIT vezetője dönt. A hallgatói támogatások odaítélése minden esetben előre meghirdetett feltételekkel lebonyolított, belső pályáztatás útján történik. A támogatások megítélése meritórius alapon, átláthatóan zajlik.

 

  1. § Eljárási-szervezeti garanciák

(1) A Doktori Iskola szervezett képzésébe kizárólag transzparens és meritó­rius elveken nyugvó felvételi eljárás útján lehet felvételt nyerni. A felvételi eljárásban alkalmazott, pontosan szabályozott értékelési kritériumok és a felvételi bizottság pártatlansága egyaránt biztosítékul szolgálnak arra, hogy a Doktori Iskolában csak a legkiválóbb jelentkezők kezdhetik meg doktori tanulmányaikat. A felvételi pontszámok és követelmények nyilvánosak, azok a Doktori Iskola honlapján szabadon elérhetők. A felvételi bizottság minimum háromtagú, melynek összeállítása során törekedni kell arra,  hogy a jelentkezők kutatási területéhez kapcsolódó valamennyi jogág intézményi vezető oktatói-kutatói (jellemzően egyetemi tanári minőségben) képviseltetni tudják magukat a felvételi bizottságban.

(2) A jelentkezők értékelése során különös hangsúlyt kap a jelentkező tanulmányi eredménye, idegennyelv-ismerete, tudományos diákköri, demonstrátori munkája, külföldi részképzése, publikációs tevékenysége, kutatási programokban való közreműködése, konferenciai részvétele, valamint az előterjesztett munkaterv minősége és megvalósíthatósága. A gyakorlati életből, többnyire a klasszikus jogászi hivatásrendekből érkező jelentkezők szakmai tapasztalatának, kutatói vénájának és elhivatottságának feltérképezése is részét képezi a felvételi elbeszélgetéseknek.

A doktori képzés folyamán az egyéni felkészülés minőségét a jelentkezőktől elvárt tudományos előélet és a szervezett képzésben résztvevő doktoranduszokéval azonos követelményeket támasztó komplex vizsga garantálja.

(3) Az oktatók és doktoranduszok számaránya lehetővé teszi, hogy személyesebb, több érdemi és közvetlen konzultációs lehetőséget magában hordozó tutoriális rendszerhez közelítsen képzésünk. Ezen törekvésünket elősegíti a 2016. szeptember 1-je után felvettekre vonatkozó új, 2+2 éves doktori képzés, melynél a minőségi ugrópontot a komplex vizsga sikeres teljesítését jelenti.

(4) A felvételi pályázat dokumentációjának fontos részét képezi a doktorandusz kutatási terve, amelyet a felvételi bizottság és a DIT is értékel a felvételről hozott döntése során. A kutatási terv csak a DIT hozzájárulásával módosítható. A képzés második ciklusára vonatkozó képzési terv a komplex vizsga kutatási dokumentációjának a része. A komplex vizsgán a hallgatónak szóban is ismertetnie kell a kutatási tervét és erre a vizsgabizottság minden tagja észrevételt tehet.

(5) A Doktori Iskola hallgatói kutatási jelentést készítenek, melyet a témavezető véleményez. A jelentés a tárgyidőszakban folytatott tanulmányi és kutatási tevékenység összefoglalását, a megjelent publikációk jegyzékét, az elért eredményeket, a munkatervben foglaltak megvalósítása felé történő előrehaladás mértékét, az esetleges elmaradás magyarázatát és a felmerült problémák ismertetését tartalmazza. A kutatási jelentések egy – témavezetői véleményekkel ellátott – példányát legkésőbb az adott oktatási félév végéig a Doktori Iskola vezetőjéhez is el kell juttatni, amelyeket a Doktori Iskola titkársága archivál a doktorandusz személyi anyagában. A doktoranduszok által évente készítendő kutatási jelentésnek is része a Doktori Iskola és a doktori képzés hallgató általi értékelése.

(6) A Doktori Iskola a hallgatók visszajelzését Neptun-on kívüli on-line, anonim kérdőívvel is méri minden év január hónapban. A kérdőívet a DIT hagyja jóvá, és a Doktori Iskola honlapján elérhető.

(7) Az ÁJDI vezetője szükség szerint, de legalább évente beszámoló formájában tájékoztatja a DIT-t a Doktori Iskola minőségbiztosítási helyzetéről. E beszámoló részét képezi a szabályzat 1. §-ban rögzítetteken túl:

  • a Doktori Iskola jogszabályoknak, a MAB és az ODT ajánlásainak, valamint az intézményi szabályzatoknak megfelelő működtetéséhez szükséges feltételek áttekintése, ezen belül:
    1. a külsős tagok aránya, egyetemi tanárok aránya a DIT tagságában,
    2. a törzstagok száma és publikációs aktivitásuk minőségbiztosítási szabályzatnak és az éves minőségcéloknak való megfelelősége,
    3. a Doktori Iskola valamennyi képzési nyelvén a szabályozó és tájékoztató dokumentumok elérhetősége;
  • a felvételi statisztika, ezen belül:
    1. jelentkezések száma és megoszlása a képzési (nappali/egyéni) és finanszírozási (ösztöndíjas/önköltséges) formák között,
    2. felvettek száma és megoszlása a képzési (nappali/egyéni) és finanszírozási formák (ösztöndíjas/önköltséges) között;
  • kibocsátási statisztika, ezen belül:
    1. előző naptári évben lezajlott védések száma, minősítése,
    2. összes hallgató és védett hallgatók aránya,
    3. határidőre fokozatot szerzett hallgatók száma (2016 után felvettekre vonatkoztatva),
    4. azon hallgatók száma, akiknél a PhD-dolgozat benyújtásának határideje lejárt (2016 után felvettekre vonatkoztatva);
  • hallgatói statisztika, ezen belül:
    1. aktív/passzív hallgatók létszáma,
    2. abszolutóriumot szerzett, de nem védett hallgatók száma (akiknél a PhD-dolgozat benyújtásának határideje nem járt le),
    3. hallgatói publikációk számának és minőségének a minőségcéloknak való megfelelősége;
  • témavezetői statisztika, ezen belül:
    1. egyes témavezetőkhöz a Doktori Iskolában tartozó témavezetettek száma,
    2. a Doktori Iskolában komplex vizsgát tett/abszolutóriumot szerzett/védett hallgatók száma témavezetőnként,
    3. publikációs elvárásoknak való megfelelés;
  • az OMHV, az anonim kérdőíves és egyéb hallgatói elégedettségmérési értékelések, ezen belül:
    1. kitöltési arány
    2. eredmény;
  • amennyiben korábban intézkedési terv került elfogadásra, annak megvalósulásáról szóló értékelés.

(8) A képzési követelmények egységesítése, a doktori fokozatszerzési eljárás feltételeinek pontosítása, valamint a Doktori Iskolában folyó oktatási és kutatási tevékenység minőségének biztosítása vagy fokozása érdekében a DIT irányelveket és intézkedési terveket fogadhat el. Ezek hatását a következő évi minőségügyi jelentés készítésekor vizsgálni és dokumentálni kell.

(9) Az éves rendszeres minőségbiztosítási beszámoló megvitatásával egyidejűleg a DIT meghatározza a következő éves minőségcéljait, köztük legalább az alábbiakat:

  • Törzstagonként publikációk száma és minősége, az alábbi mutatók szerint:
  • MTA listán szereplő hazai folyóiratban megjelenő cikk (db)
  • MTA listán szereplő külföldi folyóiratban megjelenő cikk (db)
  • magyar nyelvű monográfia (db)
  • idegennyelvű monográfia (db)
  • gyűjteményes műben megjelenő magyar nyelvű tanulmány (db)
  • gyűjteményes műben megjelenő idegennyelvű tanulmány (db)
  • egyéb publikáció (db)
  • Kibocsátási hatékonyság
    1. mérőszám: összes hallgató és a védett hallgatók létszámának aránya
    2. Várható komplex vizsgák száma (db)
    3. Várható védések száma (db)
  • Hallgató elégedettségi vizsgálatok kitöltési aránya a doktorandusz hallgatók körében (mérőszám: kitöltési arány %-ban).
  • Hallgatói publikációk száma és minősége az alábbi mutatók szerint
  • MTA listán szereplő hazai folyóiratban megjelenő cikk (db)
  • MTA listán szereplő külföldi folyóiratban megjelenő cikk (db)
  • MTA listán nem szereplő hazai folyóiratban megjelenő cikk (db)
  • MTA listán nem szereplő külföldi folyóiratban megjelenő cikk (db)
  • gyűjteményes műben megjelenő magyar nyelvű tanulmány (db)
  • gyűjteményes műben megjelenő idegennyelvű tanulmány (db)
  • egyéb publikáció (db)

(10) A DIT a beszámolóról és az éves minőségcéljairól tájékoztatja az Egyetemi Doktori Tanácsot, továbbá azt és mellékleteit (különösen a hallgatói elégedettségmérés eredményeit tartalmazó kimutatást) honlapján közzéteszi. Az eredményes témavezetők motivációját, munkájuk eredményességét növelendő a Doktori Iskola vezetője anyagi jutalmazásra tesz javaslatot az Egyetem pénzügyi gazdálkodásért felelős szerve felé.

(11) A minőségcélok megfogalmazása (tervezés), a Doktori Iskola oktatási és kutatási feladatainak ellátása (végrehajtás), a minőségbiztosítási beszámoló (ellenőrzés) és az intézkedési terv (igazítás) a PDCA-ciklusnak (plan-do-check-act/adjust) megfelelően egymásra épülnek.

(12) A kutatói készségek és képességek megszerzését az abszolutóriumhoz előírt publikációs és konferencia-eladásokkal kapcsolatos minimum-követelmények biztosítják. Ezek teljesítését a Doktori Iskola anyagi lehetőségeihez mérten segíti. A Doktori Iskola minden évben országos doktorandusz-konferenciát szervez.

(13) A fokozatszerzési eljárás fontos minőségbiztosítási eleme, hogy a Doktori Iskolában – még a régi képzési rend alapján is – főszabályként kész értekezéssel kezdeményezhető a doktori eljárás.

(14) A fokozatszerzési eljárásban a széleskörű nyilvánosságot és a disszertáció előzetes kontrollját munkahelyi vita kötelező megszervezése biztosítja, amelyre a meghívókat a nyilvános védésre szóló meghívókkal azonos körben kell terjeszteni. A munkahelyi vitán az opponensek nem lehetnek a Széchenyi István Egyetem munkaviszonyban, vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban foglalkoztatott munkatársai.

(15) Az értekezés és a védés tartalmi-szakmai megfelelőségét a bírálóbizottság ítéli meg, eljárásának szabályosságát a DIT és az EDT is ellenőrzi.

(16) Az MTMT és a doktori.hu-n vezetett adatbázisok naprakészen tartásáért minden törzstag, oktató, témakiíró és témavezető személyesen felel saját adatai vonatkozásában. Az adatok naprakész mivoltát a Doktori Iskola vezetője ellenőrzi a Doktori Iskola adminisztrátora és titkára segítségével. A Doktori Iskola vezetője szükség esetén felszólítja az adatszolgáltatásban mulasztót a pótlásra.

 


 

Ez a szabályzat az SZMSZ mellékleteként (pdf-ben) letölthető: ITT

 


 

E szabályzat előzménye egy 2015-ben készített összegzés: a Minőségbiztosítási elvek és garanciák. 2015. című irat.

 


A Schaár Erzséber Tudósok 1.jpg

Schaár Erzsébet: Tudósok.1970

Tihany  (MTA Biológiai Intézet) 1968-1970, műkő, kb. 3 m.

Fotó: "Ády" (köztérkép)